fbpx

Nem lesznek megakamionok Magyarországon

Az Európai Parlament ma délelőtt tárgyalta azt a javaslattervezetet, mely az EU-ban közlekedő nemzeti és nemzetközi járművek legnagyobb méretéről és össztömegéről szóló irányelvet módosítja. Deli Andor fideszes EP-képviselő a vitában rámutatott: sikerült megvédeni a magyar érdekeket és biztonságosabbá tenni útjainkat.

A vajdasági politikus felszólalásában első és legfontosabb kérdésként a fuvarozás biztonságát emelte ki. "Úgy vélem, hogy ebben a kérdésben sikerült egyezségre jutnunk és jó irányba előmozdítani a javaslatot. Remélhetőleg az alkalmazás megkezdését követően meg is fognak jelenni a várt pozitív hatások" – mondta el. A javaslat szerint ugyanis a legömbölyítettebb vezetőfülke növeli azt a látóteret, amelyben a vezető észreveheti a gyalogosokat, illetve a kerékpárosokat, az energiaelnyelő kialakítás pedig csökkenti egy esetleges ütközés hatását.
 
Deli Andor a döntés pozitív környezetvédelmi hatásait is hangsúlyozta: "Sikerült megvédenünk az intermodális szállítási műveleteket, azaz továbbra is lehet kombinálni az áruszállítás különböző fajtáit a környezeti viszonyok, gazdaságosság és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével". A jóváhagyott szöveg megszünteti azokat a szigorú és nehézkes adminisztratív eljárásokat, amelyekkel a 45 láb hosszú konténereket lehetett használni a közúti forgalomban, miközben ezek használata egyéb szállítási módozatoknál elterjedt volt. 
 
"Sokunk számára ugyanakkor fellélegzés, hogy az elfogadott tervezetnek köszönhetően sikerült megvédenünk úthálózatunkat a megakamionoktól" – mutatott rá a közlekedési szakbizottság tagja a több pótkocsis kamionok szabályozása kapcsán. "Teljesen el tudom fogadni és ésszerűnek is tartom a megakamionok használatát például a skandináv országokban, hiszen ott az elmúlt évtizedek alatt az infrastruktúrát a teherszállítás ezen formájának megfelelően változtatták, ami jelentősen hozzájárult a környezetszennyezés és biztonsági kockázatok csökkentéséhez. Ugyanakkor hiba lett volna ezen járművek engedélyének kiterjesztése egész Európára úgy, hogy közben nem vesszük figyelembe egyes tagállamok sajátosságait és a megakamionok hatását. Hiszen Közép-Kelet Európa sűrűn lakott területeire, hiányos autópálya-rendszerére, korlátozott teherbírású úthálózatára ez a fajta forgalom nem való” – zárta felszólalását a vajdasági származású néppárti politikus.
 
A jelentést az Európai Parlament ma délután megszavazta, a Tanács vélhetően hamarosan elfogadja azt második olvasatban, a tagállamoknak pedig 2017-ig kell majd beépíteniük jogrendjeikbe.