fbpx

Kiszolgáltatott utasok – Izland tanulsága

Kósa Ádám, európai parlamenti képviselő, a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság néppárti tagja a korábbinál is nyomatékosabban emelte ki egy átfogó utas jogokról szóló karta megalkotásának szükségességét. Az izlandi vulkánkitörés miatti járattörlések ugyanis megmutatták, hogy percek alatt semmissé válhatnak a korábban tiszteletben tartott utas jogok, mivel a kellemetlen helyzetbe került utasokat a légitársaságok képviselői nem látták el kellő információval a továbbutazás vagy éppen a szálláslehetőségekkel kapcsolatban.

A többnapos korlátozás miatt emberek ezrei rekedtek a reptereken kiszolgáltatott körülmények között várakozva. Kósa Ádám, fideszes európai parlamenti képviselő, erre reagálva hangsúlyozta, hogy további európai uniós szabályozásra van szükség azért, hogy ne ismétlődhessen meg a légitársaságok és az illetékes szervek tehetetlensége. Elmondta, volt arra példa, hogy az utasokat órákon keresztül szállították egyik reptérről a másikra, és egymásnak ellentmondó, pontatlan vagy ami még rosszabb, semmilyen információt nem közöltek az ügyfelekkel.

„A fogyatékossággal élő utasok, idősek és kisgyermekes családok egy rendkívüli helyzetben jóval kiszolgáltatottabbá válnak, ahogy ez most is történt” – fogalmazott a képviselő, aki szerint az utasok nem élhettek az EU-s szabályozás alapján őket megillető jogokkal.

A járatok jelentős (1500 km-nél rövidebb út esetén 2 órán túli) késése ellenére a légitársaságok egyáltalán nem vagy csak részben nyújtottak segítséget, és nem adtak pontos tájékoztatást a célállomás felé történő továbbutazáshoz. Nem biztosítottak az utasok számára ingyenes telefonhívási, faxolási, e-mail küldési vagy internetezési lehetőséget, sőt transzfert és szállást sem, holott ehhez a hatályos szabályok szerint joguk volt.

Kósa Ádám a vulkáni hamu miatt elrendelt légtérzár tapasztalatai után kiemelte, bebizonyosodott, hogy az általa korábban is szorgalmazott utas jogi kartára különösen nagy szükség van. „Többek között kezdeményezni fogom, hogy minden utas esetében bármilyen rendkívüli változás esetén, automatikusan kötelező legyen tájékoztatást és az alternatív megoldásokról szóló üzenetet küldeni az érintett ügyfél mobiltelefonjára” – mondta Kósa Ádám, aki az információhoz való hozzáférést kiemelt elvként kezeli